استرچ پالت بند، یک نوع محصول بسته‌بندی است که برای حفظ و حمل و نقل کالاهای سبک و سنگین بر روی پالت، استفاده می‌شود. این محصول به شکل یک رول پلیمری شفاف عریض عرضه می‌شود که با استفاده از دستگاه بسته بندی، روی پالت و کالاهای مورد نظر چسبانده می‌شود.

با استفاده از استرچ پالت بسته بندی ، کالاها در زمان حمل و نقل در برابر آسیب‌هایی که ممکن است در اثر ضربه و تراشیدگی‌های مختلف رخ دهد، محافظت می‌شوند. همچنین، استفاده از این محصول، در کاهش ضایعات کالاها در زمان حمل و نقل کمک می‌کند و به کاهش هزینه‌های کسب و کار منجر می‌شود.

استرچ پالت بند نایلونی است که با استفاده از مواد پلی اتیلن ساخته شده است و دارای قابلیت کشسانی و ارتجاعی بسیار بالایی می باشد. پلی اتیلن (PE) ماده ای پلیمری تشکیل شده از سنتز اتیلن یا واحدهای اتیلن است و از ترکیب شدن گازهای طبیعی و نفت خام حاصل می شود. اتیلن با پشت سر گذاشتن عملیات سنتز به شکل زنجیره ای در کنار هم قرار می گیرند و باعث ایجاد مولکول بزرگ تری به نام پلیمر می شوند. پلی اتیلن در صنعت پلاستیک سازی و لاستیک سازی کاربرد زیادی دارد. این نایلون در ابعاد مختلف برای کاربردهای متنوع تولید می شود و صنایع مختلف از آن برای بسته بندی محصولات خود استفاده می کنند. در واقع استرچ پالت بند را می توان به عنوان مهم ترین محصول در پروسه بسته بندی و آماده کردن محصولات یک کارگاه یا کارخانه معرفی کرد. با بسته بندی محصولات به کمک فیلم استرچ آن هارا برای فروش آماده می کنند.

انواع روش‌های بسته‌بندی

به طور کلی در شرکت دناپک دستگاه‌هایی که برای بسته‌بندی محصولات و کالاهای تولید در محیطی استفاده می‌شوند شامل سه نوع اصلی اتوماتیک، نیمه اتوماتیک و دستی هستند که هر یک برای فرآورده‌های خاصی به کار می‌روند.

۱. بسته‌بندی دستی

با اینکه امروزه، شاهد پیشرفت سریع علم هستیم، اما بسیاری از مجموعه‌ها برای بسته‌بندی محصولات تولیدی خود از بسته‌بندی دستی استفاده می‌کنند. این روش به نسبت دستگاه‌های اتوماتیک و نیمه اتوماتیک، کارآمدی کم‌تری داشته و برای انجام آن به یک یا دو نیروی انسانی نیاز است تا به وسیله دستگاه بسته‌بندی غیر اتوماتیک، محصولات را روی پالت مخصوص جابه‌جا کرده و بسته‌بندی کنند. برای دستگاه  تسمه کش دستی  بر روی لینک کلیک نمائید.

استفاده از این روش برای بسته‌بندی کالاها، میزان فعالیت را بسیار فشرده کرده و حتی خطر زیادی برای افراد دارد. بسته به حجم کالاهایی که نیاز به بسته‌بندی دارند، میزان زحمت، زمان و هزینه در این روش نیز، بالاتر می‌رود. علاوه بر آن، بسته‌بندی دستی، ضعیف‌ترین روش برای نگه داشتن بسته محصولات در کنار یک‌دیگر و بسته‌بندی آن‌هاست. چرا که ممکن است بسته‌ها هم‌اندازه نباشند و در این موقعیت فرایند بسته‌بندی، بدون نظم انجام شود. در این روش از فیلم استرچ دستی برای بستن پالت استفاده می‌شود.

۲. بسته‌بندی اتوماتیک

استرچ پالت‌های اتوماتیک، از جمله کاربردی‌ترین و کم‌زحمت‌ترین دستگاه‌های بسته‌بندی هستند. در این روش، محصولات روی یک لاین متحرک قرار گرفته و به‌صورت خودکار و البته با تنظیماتی که از قبل توسط کارشناس انجام شده، به سمت دستگاه استرچ پالت اتوماتیک حرکت می‌کنند.

 

زمانی که محصول روی دستگاه قرار می‌گیرد، استرچ پالت مرتب‌سازی و بسته‌بندی آن با روکش‌های مخصوص انجام می‌دهد. بعد از پایان هر بسته‌بندی، در حالی که محصول از دستگاه خارج شده و توسط لاین به قسمت انبار می‌رود، محصول بعد روی استرچ پالت قرار می‌گیرد. در این فرایند از نایلون استرچ ماشینی استفاده می‌شود.

۳. بسته‌بندی نیمه‌ اتوماتیک

روش دیگر برای انجام فرایند بسته‌بندی فرآورده‌ها، استفاده از استرچ پالت‌های نیمه اتوماتیک است. در این روش لاینی برای قرار گرفتن خودکار محصول روی دستگاه وجود نداشته و باید فرد یا افرادی برای جابه‌جایی محصولات قبل و بعد از بسته‌بندی یا تنظیمات دستگاه، در کنار دستگاه حضور داشته باشند.

انواع نایلون استرچ پالت

پلاستیک استرچ پالت با توجه به ویژگی‌های گسترده خود در گروه‌های مختلف تقسیم بندی می‌شود که به شرح زیر می‌شناسیم.

نایلون استرچ صنعتی

این نوع استرچ با توجه به نام آن در صنایع و کارخانجات بزرگ کاربرد دارند. معمولا استرچ صنعتی از ضخامت بیشتری برخوردار است تا بتواند به خوبی از محصولات صنعتی محافظت کند. از این نایلون استرچ می‌توان برای یک محصول یا پالت محصولات استفاده کرد تا در هنگام حمل و نقل احتمال آسیب به آن‌ها به حداقل برسد. علاوه بر آن استفاده از این نایلون برای بسته بندی، از محصول در برابر عوامل خارجی محافظت می‌کند تا کیفیت محصول حفظ شود.

نایلون استرچ غذایی

به دلیل اینکه مواد غذایی به بسته بندی بهداشتی نیاز دارند. نایلون استرچ مخصوص صنایع غذایی متفاوت از دیگر صنایع است. این نایلون با ضخامت کمتر و شفافیت بیشتر امکان مشاهده محصول درون بسته بندی را به مشتری می‌دهد. در این صورت استفاده از این نایلون مانع جذب مشتری نمی‌شود. همینطور استفاده از مواد اولیه بهداشتی در این نوع نایلون تماس آن با محصول غذایی را بی خطر کرده است. بنابراین استرچ پالت بند علاوه بر محافظت از محصول در برابر گرد و غبار از فاسد شدن آن جلوگیری کرده و امکان مشاهده محصول را هم می‌دهد.

انواع نایلون استرچ پالت از نظر تعداد لایه

نایلون استرچ با توجه به کاربرد آن در تعداد لایه متفاوتی وارد بازار می‌شود. هرچه تعداد لایه آن بیشتر باشد مقاومت و قدرت کشسانی بالاتر دارد و برای صنایع با محصولات بزرگ کاربردی‌تر است.

نایلون استرچ تک لایه

نایلون استرچ سه لایه

نایلون استرچ پنج لایه

جنس نایلون استرچ پالت

نایلون هایی که به منظور پالت پیچی استفاده می شوند از از مواد اولیه پلاستیک پلی اتیلن سبک تولید می شوند. روش تولید فیلم، کواکستروژن ریخته گرى و در چند مرحله صورت می گیرد.

مزایا و ویژگی‌های استرچ پالت

استرچ پالت به عنوان یکی از پرکاربردترین نایلون‌های بسته بندی، از ویژگی‌های مختلفی برخوردار است و همین امر باعث افزایش طیف کاربرد آن شده است. از مهم‌ترین این ویژگی‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

ضخامت مناسب

مقاوم در برابر پارگی

ضربه پذیری بالا

خاصیت کشسانی

مقاوم در برابر گرما

چسبندگی مناسب

قابلیت رنگ پذیری و تولید به صورت رنگی

تنوع در ضخامت، ابعاد و تعداد لایه

و به طور کلی کاربرد آسان که تنها به وسیله یک دستگاه استرچ پالت به دور محصول پیچیده شده و توانایی محافظت از پالت تا 1500 کیلوگرم را دارد.