با توجه به اهمیتی که بسته‌بندی در حوزه‌های مختلف و کسب و کارها پیدا کرده تنوع کارتن‌ها نیز در این زمینه بیشتر شده است. در کنار انتخاب وسیله‌ای محکم، بادوام و با کیفیت برای بسته‌بندی اهمیت دادن به شکل ظاهری و طراحی کارتن‌ها نیز بسیار مهم هستند. به طوری که اغلب افراد سعی دارند به منظور بازاریابی بیشتر با جلب توجه مشتریان کارتن‌هایی با طراحی زیبا و شیک را برای بسته‌بندی محصولات خود استفاده کنند.

یکی از اقتصادی‌ترین و بهترین روش‌ها برای این منظور استفاده از خدمات چاپ کارتن اختصاصی است. چرا که به کمک این روش می‌توان جعبه‌هایی را تهیه کرد که بر روی آن‌ها نام محصول، لوگو یا آرم شرکت، نوشته‌ یا شکلی خاص را به صورت شخصی چاپ کرد. در صورتی که کیفیت و زیبایی بسته‌بندی محصولات برای شما نیز مهم است در این مقاله همراه ما باشید تا شما را با هر آنچه که نیاز است در مورد چاپ اختصاصی بر روی کارتن بدانید، آشنا کنیم.

بیشتر بخوانید : تولید کارتن خرما

چاپ اختصاصی بر روی کارتن چیست؟

منظور از چاپ اختصاصی بر روی کارتن، طراحی یک شکل یا نوشته‌ای خاص و منحصر به فرد بر روی جعبه‌های بسته‌بندی است. معمولا کسانی که قصد فعالیت در زمینه فروش یک محصول خاص را دارند، می‌توانند از این طریق کسب و کار خود را برندسازی کنند.

به عبارتی دیگر استفاده از کارتن بسته‌بندی با طرح یا علامتی که متعلق به شما است می‌توانید به ارزان‌ترین شکل ممکن توجه خریداران را جلب کرده و کسب و کار خود را تبلیغ کنید. روش‌هایی که با هدف چاپ اختصاصی بر روی کارتن انجام می‌گیرند دارای تنوع بالایی بوده و هر کدام از آن‌ها می‌توانند بسته به شرایط و نیاز افراد مزایا و معایب خاص خود را داشته باشند. در حال حاضر چاپ اختصاصی جعبه‌های بسته‌بندی به صورت تک رنگ، مطابق با نیاز مشتریان انجام می‌گیرد.

بیشتر بخوانید: طراحی کارتن بسته بندی

کارتن سازی چیست ؟

کارتن سازی به مجموعه فرآینده های طراحی ماکت سازی چاپ دایکات و لب چسب یا دوخت ( منگنه ، ماشین دوخت ) که روی ورق آماده کارتن انجام می شود را کارتن سازی می گویند. ورق در کارتن سازی را می‌توان با توجه به ابعاد گوناگون، تقسیم‌بندی کرد. یکی از معیارهای رایج تقسیم‌بندی ورق کارتن سازی، تعداد لایه‌های آن می‌باشد.

بر اساس تعداد لایه، ورق کارتن سازی را می‌توان به سه دسته گوناگون کارتن سه لایه ( ۳ لایه )،  کارتن پنج لایه ( ۵ لایه ) و کارتن هفت لایه ( ۷ لایه ) تقسیم کرد. با توجه به مصارف و کاربرد گوناگون بسته بندی کارتن، می‌توان از هر کدام از این ورق در کارتن سازی با لایه‌های مختلف استفاده کرد. هر کدام از این سه دسته یاد شده خود نیز با توجه به نوع فلوت به کار گرفته شده و نوع کاغذهای مورد استفاده شده در آن ،به انواع متعددی تقسیم می‌شوند.

درآمد شغل کارتن سازی

درآمد این شغل به این بستگی دارد که پس از راه اندازی آن چگونه از کسب و کار حمایت و پشتیبانی شده است. برای شروع این کار بیشتر از تمکن مالی خوب به تخصص و مهارت نیاز است. میتوانید با یک سرمایه متوسط کارگاه کارتن سازی را راه اندازی کنید، بعدها آن را به یک شرکت یا کارخانه بزرگ گسترش دهید. همه شما میدانید برای یک شغل یا کسب و کار نوپا باید زمان کافی صرف گردد تا در سطح استان یا کشور شناخته شود.

اینان ابتدایی ترین مراحل راه اندازی یک کارتن سازی هستند. بعد از اخذ مشتری باید اطمینان آنان را جلب نمایید. نکته مهمی که باعث رونق تمامی کسب و کارها میگردد، بکارگیری اصل کیفیت است. برای فهمیدن کار در کارتن سازی و صفر تا صد آن باید ابتدا تحقیقات میدانی خود را در این زمینه گسترش داده و کامل کنید. حتی برای شروع کار میتوانید به کارتن سازی ها بعنوان مشتری رفته و اطلاعاتی را نسبت به دستگاه ها، محیط کار و افرادی که نیاز است برای استخدام به دست آورید.

مشتری اگر از بسته بندی که برای محصولاتش طراحی و تولید کرده اید راضی باشد حتما برای سفارشات بعدی به کارتن سازی شما مراجعه میکند و یا حتی ممکن است کسب و کارهای مشابه خود را نیز برای خرید بسته بندی به سمت شما سوق دهد. نکته قابل توجه این است که در ماه های اولیه انتظار درآمدزایی نداشته باشید چرا که تا صنعت شما را بشناسند و محصولات خود را به بهترین شکل عرضه کنید قطعا سرمایه ای را که به دست می آورید صرف هزینه های پرسنلی و تهیه مواد اولیه برای خط تولید میکنید. مواد اولیه برای تولید کارتن و جعبه بسته بندی در کارتن سازی از ضروری ترین اموری است که باید بدان توجه گردد. برای تهیه مواد باید از متریال مرغوب و با کیفیت بهره بگیرید تا بتوانید کارتن و جعبه بسته بندی با کیفیت و مقاوم را به مشتری تحویل دهید.

فرآیند تبدیل درختان به مقوا چگونه است؟

یک جعبه مقوایی اساساً از فلوت (ساخته شده از کاغذ بازیافتی) ساخته شده است که بین دو آستر قرار دارد.

اکنون بسیار معمول است که این آسترها نیز از تعداد قابل توجهی از محتوای بازیافتی تشکیل می شوند که از مقوای قدیمی یا سایر منابع کاغذ دست دوم تهیه می شوند.

با این حال برای ساخت جعبه های با کیفیت بالا از مقوای فلوت شده استفاده می شود.

در حقیقت ، بازیافت یا عدم بازیافت کاغذ خیلی مهم نیست (منظورمون رو جلوتر متوجه میشید)، در نهایت این کار همیشه به عنوان کاغذ بکر و از درختانی که قطع شده اند ساخته می شود یعنی اول و آخر برای شروع ساخت ورق کارتن از قطع درختان و سپس تا حدودی به بازیافت سپرده میشوند