به مرور زمان روش های قدیمی برای صافکاری بدنه خودرو به دلیل آسیب هایی که به  آن وارد می کردند، منسوخ شده است. امروزه شیوه های جدیدی برای این کار طراحی و اجرا شده که در این متد ه اگر خودروی شما به صافکاری نیاز پیدا کرده باشد می‌دانید که یکی از چالش برانگیزترین شرایط برای صاحبین خودرو، صافکاری است. پیشرفت تکنولوژی در زمینه صافکاری منجر به ظهور نوع مدرنی از صافکاری به نام صافکاری Pdr شده است که در این مقاله قصد داریم به بیان تفاوت میان آن و صافکاری سنتی بپردازیم. ا به جهت اعمال ضربات به داخل قطعه مورد نظر، از آسیب به سطح آن جلوگیری می شود.

تفاوت صافکاری معمولی و Pdr

انجام صافکاری در بهترین صافکاری pdr تهران به شما کمک می‌کند تا بیشترین بهره را از تلفیق تکنولوژی و روش‌های سنتی ببرید. با توجه به ویژگی‌هایی که برای صافکاری Pdr بیان کردیم، تقریباً بخشی از تمایز این دو روش صافکاری بیان شده است. به با این حال اگر بخواهیم به طور دقیق این تفاوت را بررسی کنیم می‌توان به موارد زیر اشاره کرد. برای خرید وسایل صافکاری بر روی لینک کلیک نمائید.

تفاوت اساس کار

مقایسه این دو روش صافکاری نشان می‌دهد که صافکاری سنتی بیشتر بر اساس وارد آوردن ضربه و فشار به ناحیه آسیب دیده و استفاده از چکش، قالب تنه و... طراحی شده است. اما در صافکاری Pdr در کنار تبحر بالای تکنسین صافکار، استفاده از تکنولوژی و ابزار بخش اصلی کار را تشکیل می‌دهد. در واقع این ابزار اختصاصی و ویژه صافکاری Pdr هستند که کار را تمیز و دقیق به سرانجام می‌رسانند.

آسیب دیدگی کمتر خودرو

در صافکاری سنتی برای بخش‌های آسیب دیده‌ای که دور از دسترس قرار دارند، بسیار عمیق هستند و یا در بخش‌هایی که به اصطلاحاً بدنه دوبل است، از روش برش یا شکافتن بدنه برای ایجاد دسترسی به محل آسیب استفاده می‌شود که این مسأله خود می‌تواند باعث ایجاد ظاهری ناخوشایند در بدنه خودرو شود. اما در صافکاری Pdr در صورت نیاز به ایجاد دسترسی به این بخش‌ها، تنها حفره‌ای به اندازه قطر ابزار مورد نیاز، ایجاد می‌شود که به راحتی قابل تعمیر است.

نکته مهم دیگر درمورد صافکاری سنتی این است که همانطور که بیان کردیم اساس آن بر پایه ضربه و اعمال فشار است. در نتیجه ممکن است سطح بدنه خودرو در اثر ضربات پیاپی موج دار شود. اما در صافکاری Pdr از آنجایی که از ابزار تخصصی و مخصوص استفاده می‌شود، هیچ موجی روی سطح بدنه خودرو ایجاد نمی‌شود. ضمن این که در صورت بروز موج‌های ریز ناشی از استفاده از ابزار که به نیش ابزار مشهور هستند، می‌توان با استفاده از مداد نیش گیر این ناهمواری‌های سطحی را کاملاً برطرف کرد.

سرعت بالا و هزینه کم

یکی دیگر از تفاوت‌های استفاده از Pdr در مقابل صافکاری سنتی، سرعت عمل بالای این روش است. در واقع استفاده از ابزار‌های کاربردی سبب می‌شود که زمان انجام کار به حداقل برسد و از آنجایی که صافکاری بدون رنگ است، هزینه آن نیز در مقایسه با بسیاری از صافکاری‌های سنتی کمتر است. استفاده از ابزار‌های کامل، تخصصی و...

برای خرید ابزار مخصوص جلوبندی بر روی لینک کلیک نمائید.

صافکاری بدون رنگ

همان گونه که در قسمت فوق توضیح داده شد، برای صافکاری در روش های مدرن به دستگاه های متعددی نیاز است که تمامی این دستگاه ها دارای کارایی یکسانی هستند. مزیت استفاده از این تجهیزات، وارد نشدن آسیب به سطح و رنگ خودرو است. ( تمامی فعالیت های این تجهیزات بر روی سطح داخلی خودرو اعمال می شود.) ابزارهای چسپی تگرگ کش، دستگاه مکنده، دستگاه هات باک، دستگاه بادگیر بی رنگ، دستگاه نقطه زن و صافکاری میله ای (PDR) از این دست تجهیزات هستند.

در روش های صافکاری بدون رنگ قطعات آسیب دیده بی رنگ ترمیم شده که باعث عدم تعویض آن قطعه می شوند و دارای نقش به سزایی در قیمت خودرو هستند. زیرا، عوض کردن قطعه فابریک، باعث افت قیمت  ماشین می شود. از دیگر مزایای استفاده از این شیوه ها، جلوگیری از برش دادن قطعات دوبل خودرو، باز نکردن قطعه های خودرو در اکثر مواقع، باقی نماندن هیچ گونه اثر خوردگی و باعث عدم آسیب به رنگ خودرو است.

صافکاری PDR

Pointless dent repair یکی از روش های صافکاری بی رنگ و به معنی تعمیر بدنه خودرو بدون رنگ است و در مواردی که آسیب های بدنه خودرو کم بوده و بدون نیاز به اعمال ضربات شدید، بدنه خودرو ترمیم شده به کار گرفته می شوند. مهم ترین ابزار انجام این روش میله pdr  است که دارای استحکام فراوانی بوده و از جنس فولاد با آلیاژ های متفاوت هستند. این میله ها ناهمواری های زیرین خودرو را به خوبی برطرف کرده و مانع از موج آن ها می شوند. میله های پی دی آر در چندین مدل با کارایی در قسمت های مختلف خودرو موجود هستند و معمولا به صورت یک پکیج کامل در بازار تجهیزات صافکاری عرضه می شوند.

انواع میله های pdr  شامل موارد زیر است:

میله چرخشی: جهت استفاده در نقاطی که امکان چرخش میله وجود دارد.

میله اهرمی: جهت استفاده برای اهرم در قطعات جدا شونده مانند کاپوت.

میله دم ماهی: جهت استفاده در نقاطی با فضای کم برای انجام عمل صافکاری

روش استفاده از میله pdr

میله های پی دی آر به صورت یک اهرم عمل می کنند که در این اهرم قسمت دسته، محل اعمال نیرو و قسمت تکیه گاه محل برخورد با فرورفتگی موجود در بدنه خودرو است و با توجه به نقطه آسیب دیده دارای شکلی متفاوت است. قسمت دیگر این مجموعه، سر میله است که نیروی دست را به تکیه گاه منتقل می کند که با توجه به مهارت صافکار این نیرو باعث از بین بردن فرو رفتگی یا آسیب می شود.

در این روش صافکار  سطح داخلی قطعه را حرارت داده و پس از گرم شدن با استفاده از میله های pdr  اقدام به برطرف کردن ناهمواری ها و تسطیح قطعه می نماید. البته تعمیرکاران حرفه ای بدون نیاز به گرم کردن سطح قطعه، می توانند منشأ این تغییر حالات را کشف و با اعمال نیرویی برابر با همان اندازه که موجب فرورفتگی شده در خلاف جهت آن، موجب برگشت بدنه به حالت اول شوند. این متد جدید صافکاری دارای ابزارهای گوناگونی است که گاهی خود تعمیر کار آن ها را می سازد. برخی از این تجهیزات که لازمه اصلی کار افراد متخصص در این روش است، شامل موارد زیر می شود:

استفاده از سشوار های صنعتی جهت گرم نمودن قطعات

انواع میله پی دی آر

انواع چکش های سبک

قالب تنه جهت استفاده در قسمت های زاویه دار بدنه خودر

کاربردهای صافکاری PDR

همان گونه که در بالاتر ذکر شد، این روش های صافکاری در برطرف سازی فرورفتگی های کوچک، مورد استفاده قرار می گیرند که در قسمت زیر به برخی از موارد استفاده آن اشاره شده است:

برطرف سازی فرو رفتگی های ناشی از تگرگ یا ضربات فیزیکی کم

برطرف سازی فرورفتگی های ناشی از تصادفات خفیف

استفاده در جهت کاستن از میزان بتونه در صافکاری های با رنگ

برای خرید جعبه ابزار صنعتی بر روی لینک کلیک نمائید.

ابزار مورد نیاز برای صافکاری سنتی

شاسی کش

برگرداندن شاسی آسیب دیده و تعمیر آن را شاسی کشی می گویند، معمولا این کار را صافکارها با استفاده از جک یا جرثقیل انجام داده و جرثقیل هایی که برای این منظور استفاده می شود را شاسی کش می نامند.

معمولا زمانی که آسیب های وارده به ستون اصلی خودرو آنقدر زیاد باشد که باعث جابه جا شدن آن شود از شاسی کش برای تعمیر آن استفاده می کنند. این وسیله از مهم ترین ابزارهایی است که معمولا در صافکاری به کار می رود.

مشتی

در برخی مواقع خودرو به دلیل تصادف دچار تورفتگی شده و روی بدنه خودرو سطوح ناهمواری به وجود می آید، در چنین حالتی خودرو به صافکاری نیاز پیدا می کند. برای این منظورهم صافکار ابزارهای خاصی را مورد استفاده قرار می دهد که مشتی یکی از پرکاربرترین های آن به شمار می رود. صافکار به کمک مشتی به نقاط ناهموار ضرباتی وارد کرده تا مجددا آن ها را به سرجای خود برگرداند.

البته در کنار مشتی معمولا از ابزاری به نام قالب تنه هم برای این منظور استفاده می کنند که امروزه در پی پیشرفت های بسیار در زمینه صافکاری دیگر این ابزارها کارایی چندانی ندارند. ابزارهای نام برده در حال حاضر تنها در صافکاری سنتی به کار می روند. نکته ای که در مورد مشتی و قالب تنه باید بدانید این است که در بسیاری مواقع این ابزارها به صورت خاص و تنها برای یک مدل ماشین طراحی می شوند.

سمباده

بهترین ابزار صافکاری را از کجا بخریم؟ این سوالی است که سعی داریم به آن پاسخ دهیم. اما قبل از آن بهتر است اطلاعات بیشتری در مورد انواع مختلف صافکاری به دست آورید.

از دیگر ابزارهایی که معمولا در صافکاری کاربرد زیادی دارد، سمباده است. بخش های آسیب دیده خودرو را صافکار با استفاده از سمباده تمیز می کند. سمباده ها با توجه به میزان آسیب خودرو انتخاب می شوند و معمولا می توان آن ها را به دو نوع برقی و دستی دسته بندی کرد.

قسمت آسیب دیده قبل از تعمیر سمباده کشی می شود، این اجازه می دهد که بدنه خودرو بعد از شاسی کشی و تعمیر رنگ پذیر باشد.

دستگاه مکش و جوش

از دیگر ابزارها برای صافکاری می توان به دستگاه مکش و جوش اشاره کرد. این دستگاه برای بیرون کشاندن قسمت آسیب دیده و تورفته مورد استفاده قرار گرفته و تنها صافکار حرفه ای و ماهر می تواند از آن استفاده نماید. یک صافکار مبتدی نمی تواند بدون آسیب مجدد به خودرو از این دستگاه استفاده کند.

لوازم بتونه کاری

رنگ آمیزی قسمت های آسیب دیده بعد از جایگزینی، ترمیم و تعویض انجام می شود. با این حال قبل از رنگ کاری به بتونه کاری نیاز است. به عبارت دیگر لوازم بتونه کاری به عنوان زیر سازی برای رنگ آمیزی بدنه ضروری هستند.

پولیش

برای آنکه به سوال بهترین ابزارصافکاری را از کجا بخریم، پاسخ دهیم، باید تمامی ابزار مورد نیاز را به شما معرفی کرده تا بتوانید بهترین ها را خریداری نمایید.

در مراحل نهایی صافکاری معمولا پولیش کاری صورت می گیرد. پولیش کاری به منظور یدست سازی رنگ آمیزی بدنه انجام شده و باعث می شود که رنگ خودرو مانند روز اول به نظر آید؛ از همین رو پولیش یکی از مهم ترین تجهیزاتی است که برای صافکاری مورد استفاده قرار می گیرد.

چرثقیل

در بالا به این نکته اشاره کردیم که جرثقیل از ابزارهایی است که برای شاسی کشی و اتاق سازی خودرو استفاده می شود. این وسیله اهمیت بسیار زیادی دارد مخصوصا اگر به بدنه خودرو آسیب های زیادی وارد شده باشد.

این وسیله به صافکاران کمک می کند که تورفتگی ها روی بدنه خود را به راحتی صاف کرده و آن ها تعمیر کنند. از مزایای دیگری که جرثقیل های صافکاری از آن برخوردارند می توان به جابه جا کردن خودروهای چند تنی اشاره کرد.

ابزارآلات صافکاری از کجا بخریم؟

در بالا ما به شما ابزارها و تجهیزات صافکاری را معرفی کردیم، حال می خواهیم پاسخ این سوال که بهترین ابزار صافکاری را از کجا بخریم را به شما ارائه کنیم. به طور کلی اگر می خواهید بدانید بهترین مکان برای خرید ابزارهای صافکاری کجاست، باید به ویژگی های آن فروشگاه توجه داشته باشید. یک فروشگاه خوب ابزارآلات صافکاری از ویژگی های زیر برخوردار است:

قیمت منصفانه

از ویژگی های یک فروشگاه خوب می توان به قیمت منصفانه تجهیزات آن اشاره کرد. کیفیت و قیمت تجهیزات موجود در یک فروشگاه باید تناسب داشته باشند. برای این منظور شما می توانید قیمت تجهیزات مورد نیاز را در فروشگاه های مختلف با یک دیگر مقایسه کنید.

کیفیت تجهیزات

از دیگر ویژگی های یک فروشگاه خوب می توان به کیفیت تجهیزات آن اشاره کرد. یک فروشگاه خوب بدون شک همواره بهترین ها را به مشتریان ارائه می کند. برای اطمینان از این موضوع می توانید از تجربه مشتریان فروشگاه استفاده نمایید.

امکان مشاوره به صورت رایگان

از دیگر ویژگی هایی که باید حتما به آن ها توجه داشته باشید، برخورداری از مشاوره رایگان و البته تخصصی است. فروشگاهی که بتواند در این زمینه به شما کمک کند، بدون شک یکی از بهترین فروشگاه ها خواهد بود.