واژه استرچ ( به انگلیسی Stretch ) به معنای کش آمدن است. این واژه اشاره به کشیدن لایه پلیمری روی محصول که از آن برای بسته بندی استفاده می شود حکایت دارد. این ماده به صورت رولی در عرض، طول و ضخامت های مختلف تولید می شود.

مواد تشکیل دهنده فیلم استرچ

متداول ترین ماده تشکیل دهنده فیلم استرچ، پلی اتینل با چگالی خطی کم ( به انگلیسی Linear low-density polyethylene ) یا به اختصار LLDPE است. این ماده به کمک کوپلیمر سازی اتیلن با آلفا الفین ها که رایج ترین آن ها بوتان، هگزن و اوکتن است تهیه می شود.

خاصیت کششی فیلم استرچ

استفاده از آلفا الفین های بالاتر مانند هگزن یا اوکتن باعث افزایش ویژگی های فیلم استرچ، به ویژه در رابطه با کشیدگی، مقاومت در برابر شکست و سوراخ شدگی می شود. این خاصیت سبب شده تا با تولید لایه ای این محصول از آن برای بسته بندی و محکم نگه داشتن کالا و اجناس استفاده شود.

روال کاری به این صورت است که معمولا محصولی که شکل ظاهری خاصی ندارد روی پالت قرار می دهند و این لاسه را با کششی معین دور آن می کشند. این کار به کمک دستگاه استرچ پالت انجام می گیرد. در مواردی با اعمال حرارت کم به نایلون استرچ بسته بندی را مستحکم تر می کنند.

امروزه با توجه به آلودگی های زیست محیطی و خطر مواد تجدید ناپذیر، این نایلون ها را به گونه ای تولید می کنند که به چرخه طبیعت برگردند و تجدید پذیر باشند.

دستگاه استرچ پالت

یا دستگاه پالت پیچ (سلفون پیچ) نوعی از دستگاه بسته بندی یا پلاستیک پیچ کالا است که توسط نایلون استرچ یا همان پلاستیک استرچ که قابلیت کشسانی بالایی دارد توسط دستگاه استرچ پالت به دور پالت پیچیده میشود.و یکی از مقرون به صرفه ترین روش بسته بندی پالت به حساب می آید.

یکی از روشهای بسته بندی جهت محصولات غالبا حجیم وبزرگ روش استرچ پیچی یا به نقلی استرچ پالت یا استرچ رپینگ میباشد که این امر توسط دستگاه استرچ و توسط فیلم مخصوص(فیلم استرچ) و با استفاده از چسبندگی فیلم مذکور صورت می پذیرد.این روش برای حفاظت پالت یا محصولات بزرگ ازنورخورشید، باران، گردوغبار، رطوبت ، واژگونی،سرقت و همچنین جهت حمل و نقل سریع و آسان و افزایش زیبایی بکار میرود.

در این روش استفاده از تونل حرارتی معنایی ندارد و وجه قابل تمایز آن با دستگاه شرینک پک نیز همین مورد میباشد و به دلیل عدم نیاز به ایجاد حرارت بسیار مقرون به صرفه تر و همچنین از نظر مبلغ خود دستگاه نیز مناسبتر میباشد.

در مقابل ازنظر شفافیت بسته بندی از کیفیت پایینتری نسبت به شرینک حرارتی برخوردار است ؛با توجه به اشکال مختلف محصولات و استقبال رو به ازدیاد واحدهای تولیدی از این روش سازندگان و طراحان ماشین ساز برآن شدند که کلیه اشکال محصول مانند لوله ، سیم وکابل،کوییل و..را با روش بسته بندی استرچ نمایند و بدین ترتیب دستگاه استرچ حلقوی (مخصوص محصولات حلقه ای و کویل شکل) و دستگاه استرچ افقی مخصوص محصولات با طول زیاد(لوله، دیوارکوب ، ساندویچ پنل و…) ابداع و طراحی گردید. برای خرید تسمه کش دستی بر روی لینک کلیک نمائید.

تفاوت دستگاه استرچ پالت با دستگاه شیرینگ پک چیست؟

در مقایسه دستگاه استرچ پالت بند و دستگاه شیرینگ پک ابتدا به شیوه بسته بندی می‌پردازیم. دستگاه‌های شیرینگ پک مجهز به تونل حرارتی هستند که با گرما دادن به فیلم پلاستیکی باعث می‌شوند این فیلم به دور محصولات کشیده شود و بچسبد. اما در دستگاه استرچ پالت از هیچ تونل حرارتی استفاده نمی‌شود زیرا برای بسته بندی محصولات به حرارت نیازی نیست.

مورد دوم در فرق دستگاه استرچ پالت بند و دستگاه شیرینگ پک، مدل بسته بندی آنهاست. در دستگاه‌های شیرینگ برای بسته بندی به یک محصول تکی و در برخی مواقع از چندین محصول کوچک مانند بطری‌های آب معدنی نیاز است. در حالی که در دستگاه‌های استرچ پالت محصولاتی مانند یخچال و یا مبلمان بسته بندی می‌شوند

اگر هم می‌خواهید بسته بندی با لیبل‌های مخصوص شرکت که شامل لوگو، شعار و طرح‌های رنگ بندی خاص هستند، انجام شود به دستگاه شیرینگ پک نیاز خواهید داشت. اما دستگاه‌های استرچ پک این ویژگی را ندارند. همچنین، در دستگاه‌های شیرینگ پک می‌توان از لیبل‌ها و فیلم‌های شیرینگ مختلف استفاده کرد. فیلم پلاستیکی در استرچ پالت محدود است و اغلب به صورت ساده خواهد بود.

از دیگر تفاوت دستگاه استرچ پالت بند و دستگاه شیرینگ پک می‌توان به شفافیت نایلون در دستگاه‌های شیرینگ پک سخن به میان آورد. شفافیت بیشتر روش بسته بندی شیرینگ پک به دلیل آن است که فیلم در یک لایه روی محصولات پیچیده می‌شود اما در دستگاه‌های استرچ پک، نایلون به اندازه چهار تا پنج لایه روی محصولات را می‌پوشاند.

چرا باید دستگاه بسته بندی خوب بخریم؟

از بررسی در مورد مدل‌ها و برندها گرفته تا مسائل مربوط به تامین و نگهداری پیشگیرانه، وقتی نوبت به خرید ماشین آلات بسته بندی می‌رسد، متغیرهای زیادی دخیل هستند. خرید ماشین آلات بسته بندی یک سرمایه گذاری بزرگ برای کسب و کار شماست. بدین دلیل که می‌تواند روند بسته بندی محصولات شما را به شکلی کارآمد از نظر هزینه و زمان بهینه کند. به طور کلی، دستگاه‌های بسته بندی به افزایش سرعت کار و بهینه کردن هزینه‌های نیروی کار و عملیات اجرایی کمک زیادی می‌کنند.

در خرید دستگاه بسته بندی به نیازهای خود اعم از نوع محصولات مورد نظر برای پک کردن و مقدار بودجه توجه کنید. همچنین، بسیار مهم است که به صورت تخصصی تفاوت دستگاه استرچ پالت بند و دستگاه شیرینگ پک را مورد بررسی قرار دهید. به عملکرد دستگاه، میزان ایمنی، سرعت و کارآمدی و در نهایت قیمت این دو دستگاه نگاهی بیندازید تا ببینید کدام دستگاه بیشتر با نیازهای شما همخوانی دارد. برای خرید دستگاه تسمه کش نیمه اتوماتیک بر روی لینک کلیک نمائید.

انواع دستگاه استرچ پالت

حتماً می‌دانید که با توجه به نوع محصول، روش‌های اتوماتیک و نیمه اتوماتیک در هر زمینه‌ای بهتر از بسته‌بندی دستی هستند. در این روش‌ها بدون حضور نیروی انسانی در کم‌ترین حالت ریسک و با کم‌ترین زحمت و زمان، فرایند بسته‌بندی به‌درستی انجام می‌شود. در این قسمت می‌خواهیم دستگاه‌های پرکاربرد استرچ پالت را برای بسته بندی پالت هایی مثل پالت پلاستیکی، پالت بهداشتی و … معرفی کرده و ویژگی‌های آن‌ها را بررسی کنیم.

استرچ پالت گردان

این دستگاه، دارای یک صفحه دایره‌ای گردان است که محصول روی آن قرار گرفته و بعد از قرار دادن روکش محصول بسته‌بندی، شروع به چرخش می‌کند. در استرچ پالت گردان، عملیات بسته‌بندی معمولاً از پایین بسته‌ها شروع می‌شود و با قسمت بالا آن به‌خوبی محکم می‌کند. سپس دوباره همین فرایند را از بالا به پایین انجام می‌دهد. در این دستگاه، محصول روی صفحه گردان دستگاه به چرخش در می‌آید. استرچ پالت‌های گردان یکی از دستگاه رایج بسته‌بندی هستند که به دلیل ساختار و نوع عملکرد، برای محصولات و فرآورده‌های مختلف، استفاده می‌شوند.

استرچ پالت مرغک دار

برای بسته‌بندی یا استرچ محصولات با ارتفاع بالا و احتمال ریزش و یا کالاهایی که از سطح تکیه‌گاه کمی برخوردار هستند، از این نوع دستگاه استفاده می‌کنند. در حقیقت بخش بالایی دستگاه که مرغک نام دارد برای این منظور طراحی و تعبیه شده است.

دستگاه استرچ پالت دروازه‌ای

برعکس استرچ پالت گردان که محصول در دستگاه می‌چرخد، در استرچ پالت دروازه‌ای، محصول ثابت بوده و سیستم بسته‌بندی با روکش دورتادور آن به چرخش در می‌آید. این نوع دستگاه، برای بسته‌بندی کالاهای سنگین، سبک، حجمی یا کم‌حجم یا کالاهای بدون تعادل که در اشکال خاصی تولید شده‌اند، کاملاً مناسب است.

دستگاه استرچ رولی

این مدل دستگاه برای بیشتر محصولات قابل‌استفاده است، به خصوص محصولات استوانه‌ای که طول زیادی دارند. محصولات استوانه‌ای‌ شکل با طول زیاد با این دستگاه استرچ پیچ می‌شوند. رول‌های کاغذی، توپ‌های پارچه و مواردی ازاین‌دست نمونه‌های کاربرد این دستگاه هستند.

دستگاه استرچ فرودگاهی

افزایش حمل‌ونقل‌های داخلی و خارجی و جابه‌جایی بسته‌ها و بارهای مسافرها، دستگاه سلفون پیچ مناسب برای این کار اهمیت بسیار زیادی دارد. چمدان‌های مسافرتی، ساک‌های مسافرتی و انواع بارهای انتقالی برای جلوگیری از آلودگی و رطوبت و حتی اینکه در صورت ضربه‌ها باز نشود، باید سلفون پیچ فوری و مناسبی انجام گیرد که هزینه کمی را نیز به همراه داشته باشد.این مدل دستگاه استرچ پالت به دلیل سبکی و قابلیت حرکت مناسب فرودگاه‌ها، پایانه‌های باری و مسافربری است.

دستگاه استرچ پالت حرارتی

استرچ پالت حرارتی که قابل‌استفاده برای پالت‌های بزرگ نظیر یخچال است، کاربرد دارد. قابلیت پیش کشش این دستگاه باعث شده که نایلون استرچ کمتری مورد استفاده قرار گیرد. استرچ پالت حرارتی برای استرچ پیچی وسایل از گاز شهری استفاده می‌کند.

دستگاه استرچ پالت سیار

دستگاه استرچ پالت سیار قادر است دستگاه را در همه جای کارخانه شما حرکت دهد. بدون محدودیت برای اندازه پالت و وزن پالت. ارتفاع پالت به طور خودکار تشخیص داده می‌شود.

دستگاه استرچ پالت مداری

استرچ پالت‌های مداری، هنگام عبور حصول روی لاین متحرک، به‌ جای دورتادور آن، بالا و پایین را بسته‌بندی می‌کنند. این دستگاه‌ها معمولاً برای تولیدهایی استفاده می‌شوند که صاف یا بدون شکل هستند؛ مانند درب‌ها، لوله‌ها، فرش‌ها و غیره

دستگاه استرچ پالت رینگی دروازه‌ای

نمونه دیگری از دستگاه‌های استرچ پالت، دارای سرعت فوق‌العاده‌ای در بسته‌بندی بوده و معمولاً برای محصولاتی مانند دستمال‌کاغذی و توالت یا نوشیدنی‌ها استفاده می‌شوند. استرچ پالت‌های رینگی دروازه‌ای که می‌توانند در هر ساعت، بیش از ۲۰۰ محصول را بسته‌بندی کنند، بسیار تخصصی بوده و در تعداد کمی از کارخانه‌ها و کارگاه‌ها به کار می‌روند.

کاربردهای دستگاه استرچ پالت

این محصول دارای کاربردهای بسیار متفاوت می باشد از جمله:

 برای بسته بندی انواع پالت و کارتون و هر محصول دارای سایز ابعاد و اندازه می باشد

بسته بندی انواع بطری در تعدادهای زیاد

از اين دستگاه جهت بسته بندي پالت با نايلون استرچ به منظور متصل شدن کالا به پالت جهت حفظ ايمني بيشتر در جابجايي و جلوگيري از نفوذ رطوبت و گرد و غبار به محصول استفاده مي شود.

استرچ پالت  در دسته بندی ماشین آلات کارتن سازی،جعبه سازی و ورق سازی نو قرار میگیرد

 ضخامت ، طول و عرض رول ها از دیگر شاخصه های نایلون استرچ است که با توجه به نوع مصرف و توانایی دستگاه استرچ پالت انتخاب می شود.

نحوه عملکرد دستگاه استرچ پالت

اپراتور دستگاه، فیلم استرچ را با دست به یکی از پایه های پالت گره زده و استارت استرچ پالت درحالت اتوماتیک را می فشارد. که براساس پارامترهای داده شده مثل تعداد پیچشش فیلم استرچ در قسمت پایین، و یا قسمت بالا و تعداد رفت و برگشت عمودی فیلم استرچ روی پالت و با تنظیمات دو دستگاه اینورتر و میکروسوئیچ  اورلب و کنترل سیستم مکانیکی کشش فیلم،  عملیات استرچ پیچی  شروع  و تاپایان عملیات استرچ پالت کار می کند .پس از پایان و ایست کامل پالت اوپراتور اقدام به پاره کردن فیلم و با انتقال پالت توسط لیفت تراک از دستگاه فوق ، دستگاه آماده عملیات بعدی خواهد بود.